#15 Happy Holidays - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jamilla Woltman - WaarBenJij.nu #15 Happy Holidays - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jamilla Woltman - WaarBenJij.nu

#15 Happy Holidays

Door: Jamilla

Blijf op de hoogte en volg Jamilla

28 December 2015 | Verenigde Staten, New York

Na weken van wachten op deze dag was het dan eindelijk dinsdag 22 december, de dag dat mijn vadertje en broertje mij komen opzoeken hier in het grote New York. 'S ochtends na het ontbijt vertrok ik vast richting ons gehuurde airbnb appartement midden in Manhattan. Echt een top locatie! Eenmaal aangekomen haalde ik even wat boodschapjes en lunch. Tijdens m'n lunch even heerlijk gefacetimed met m'n vriendinnetje Gwen om al haar verhalen van Boedapest te horen en om gewoon even te kletsen. Om half 5 was het dan eindelijk tijd om naar het vliegveld te gaan om ze op te halen. Ze zouden landen om precies 6pm, en dat deden ze ook. Er kwamen allerlei mensen van hun vlucht al naar buiten, maar nog steeds geen spoor van Aron en papa. Toen ze eenmaal kwamen was ik dolblij! Heel fijn om ze weer te zien. Natuurlijk had ik wat lekkers meegenomen, een echt Amerikaans onthaal met donuts, what else? Eenmaal in het appartement hadden ze niet veel tijd om bij te komen, want ik had ook voor die avond al een planning. Om 9pm had ik gereserveerd bij mijn favoriete burgerrestaurant 5napkins. We liepen alvast een klein stukje over Times Square om ze vast de indruk van New York te geven. De burgers waren natuurlijk weer heel erg lekker. Na het eten weer over Times Square gelopen en via 5th avenue weer terug naar huis zodat ze ook de Empire State al hadden gezien.

Op woensdag liepen we naar het Financial district en het vrijheidsbeeld. Tot mijn grote ergernis was de eerste aankoop een selfiestick, papa moest en zou er ééntje hebben want iedereen heeft er één... We liepen naar de Trinity Church, het begin van Wall Street. Ook zagen we de New York Stock Exchange, Federal Hall, Charging Bull, 911 Memorial en vanuit Battery Park zagen we in de verte het vrijheidsbeeld. Het was erg mistig, dus zijn we niet op de boot gegaan. We lunchten bij Ambrose Beer & Lobster, een heerlijke kreeftensoep. Eind van de middag liepen we weer richting ons appartement dichtbij Union Square. Omdat ik enorm zin had in pannenkoeken met kaas en spek, zijn we door gelopen naar Chelsea Market. Hier vind je echt van alles, van eten tot tassen. We shopten hier een deel van ons boodschappenlijstje. De rest haalde papa bij de supermarkt op Union Square, terwijl Aron en ik lekker een filmpje keken. Goede verdeling. Papa kwam thuis met de boodschappen maar ook met wat extra snacks en drinken, onder andere coca-cola blikjes. Een doos vol kwam die mee aanzetten, op de doos zagen wij glazen staan en geen blikjes. We dachten dus dat ie glazen had gekocht en konden beide niet meer bijkomen van het lachen. Helaas voor ons waren het toch gewoon blikjes cola. Maar het moment was voor ons perfect. 'S avonds dus lekker pannenkoeken gebakken met een heerlijk glas wijn erbij. Om het helemaal af te maken, na het eten nog een homemade Irish Coffee (dit werd het dagelijkse slaaplekkerdrankje). Ondanks de regen, toch een hele goede eerste dag.

Dagje twee stond in het teken van Brooklyn en Coney Island. We namen de subway naar de Brooklyn Bridge en liepen er toen overheen naar de wijk DUMBO in Brooklyn. Het uitzicht vanaf de brug blijft gewoon prachtig! In de wijk DUMBO heb je een straat met uitzicht op de Manhattan Bridge, een plek waar enorm veel foto's worden gemaakt, dus deden wij dat ook. Toen maar door naar Coney Island, het strand. Heerlijk gelopen over de pier en de boulevard. Kan me voorstellen dat dit in de zomer fantastisch is. Omdat een deel van de boulevard was afgezet moesten we wat omlopen, wat ons bracht in een Russische straat met winkels en eettentjes. Hier toen een verrukkelijk broodje met de meest verse zalm gegeten. Nog wat rondgelopen in de buurt en toen de subway genomen naar Dyker Heights. Hier staan een aantal huizen die compleet bedolven zijn onder de kerstversiering. Ik moest gelijk aan mama denken, die heeft het niet zo op uitbundige kerstversieringen.. Het was ontzettend bizar om te zien wat deze mensen uitgeven aan kerstversiering, gekkenwerk. Eenmaal thuisgekomen lagen we uitgeteld op bed. Een uurtje of wat later besloten we om op de hoek van de straat te gaan eten bij een echte Amerikaanse diner. Bizar hoeveel keuze je hebt daar.. Maar het smaakte ons allen goed. Omdat het kerstavond was, at ik natuurlijk wel in mijn beeldige sneeuwpop-kersttrui. Detail..

Op vrijdag gingen we naar de wijken Soho, Chinatown en Little Italy. We ontbeten eerst met een gebakken eitje met kaas, oh wat heb ik dat gemist zeg. Daarna was het tijd voor de kadootjes, deze lagen al onder de kerstboom in het appartement. Ik had voor beide een pullover gekocht. Toen konden we gaan. We liepen eerst naar Soho, daar liepen we een beetje rond en liet ik ze wat bekende winkels en restaurantjes zien. Het doel was om Cheesecake te eten in Soho, maar vanwege kerst waren veel winkels en eettentjes dicht. Change of plans, want we zaken een take-away cupcake winkeltje (baked by Melissa) en die zag er heel leuk uit. De cupcakes waren allemaal mini, dus namen we een doos met zes stuks. Ieder koos twee smaken uit. Daarna haalden we koffie/warme chocomel bij Starbucks en gingen we door naar een parkje. De cupcakes waren echt goddelijk. We hadden nog wel wat dozen op gekund. Toen wilden we naar Chinatown, maar kwamen per ongeluk al terecht in de straat van Little Italy. Die hebben we maar genegeerd en zijn doorgelopen naar Chinatown. Daar heb ik m'n tijgerbalsem gehaald, echt zalig spul (wel de milde versie). Hier wat rond gelopen. Vervolgens weer terug naar Little Italy, dit keer wel echt Mulberry street ingelopen. Zo leuk al die Italiaanse eettentjes, en het ruikt zalig. Omdat het lunch-tijd was, bestelden we een Pizza Bianca om met z'n drieën te delen. De pizza was echt huge en heerlijk! Nog even wat winkeltjes bekeken en toen weer op naar het appartement om ons klaar te maken voor het kerstdiner. We hadden vooraf al gereserveerd om 7pm bij The Smith bij Lincoln Center. We liepen weg rond 4pm naar Bryant Park, Grand Central en vervolgens over 5th avenue naar Central Park, Colombus Circle en toen Lincoln Center. Nog even wat sightseeing tussendoor. Het diner was top! Gin&tonic, gevolgd door oesters, truffel gnocchi en als dessert chocola met caramel. Met een voldaan gevoel weer teruggelopen naar huis en daar All You Need Is Love gekeken. Natuurlijk was ik de enige die moest huilen.. Merry Christmas!

Op, voor ons tweede kerstdag, namen we 's ochtends de subway naar Central Park. We liepen door het park heen weer naar beneden richting 5th avenue. Het was heerlijk rustgevend en er was bijna niemand in het park. Papa wilde enorm graag een hotdog van zo'n hotdog-kar, dus deden we dat voor de lunch. Toen weer de 5th avenue over en richting Lexington avenue. Hier was onder andere Bloomingdales (soort Bijenkorf), waar we een kijkje namen. In Bloomingdales zit een vestiging van Magnolia Bakery, de beste koekebakker (geintje) van de stad. Hier namen we dan eindelijke onze Cheesecake en een koffie. My god wat was dat goed, en vullend haha. We liepen langzaamaan richting huis, eenmaal daar lieten we ons op bed vallen en kwamen we er niet meer af. Papa en Aron wilden geen stap meer zetten en vervloekten mij met m'n geloop. Tja ik had al enige conditie en eelt hier opgebouwd haha. Daarom maar een thuisbezorgd maaltijd. Spareribs voor de mannen en een salade voor mij. Ook goed.

Voor de zondag stond er op de planning: winkelen in Jersey. We liepen naar de busterminal, namen de bus en kwamen aan in Jersey Gardens. Dit is ook weer een soort Batavia stad, net als Woodbury Common. Na kerst is alles hier in Amerika 'on sale' dus dit kwam ons net goed uit. Abercrombie, Hollister, Coach, Victoria Secret en alles wat er nog meer was. Met goed gevulde tassen weer naar New York om vervolgens al snelwandelend over 5th avenue te lopen naar Abercrombie voor papa z'n winterjas. Hij had die namelijk de dag ervoor aangepast en wilde hem toch graag hebben. Aangekomen kregen we te horen dat ze 15 minuten geleden waren gesloten, papa op zijn manier gesmeekt bij de manager en het was hem gelukt. We mochten nog even naar binnen om die jas te halen, ohohoh. We liepen terug over 6th avenue (waar ons huis aan grenst) en liepen langs Radio City, Late Night Show en de beroemde kerstballen. We zochten een Ierse pub om een hapje te eten. En dat was de laatste dag alweer.

Maandagmorgen de laatste spullen gepakt en zo waren de koffers weer vol. We gingen naar een Amerikaanse ontbijtbar en leverden de sleutels van het huis weer in. Een taxi bracht ons naar de busterminal waar ik papa en Aron op de bus zette richting het vliegveld. Wel een lastig momentje merkte ik. Over anderhalve maand zie ik ze weer, en daarmee natuurlijk nog veel meer lieve mensen die ik ontzettend mis. Tijd voor emotie was er niet echt, ik moest met mijn koffer en al over een overbevolkt Times Square lopen, mijn gezichtsuitdrukking veranderde gelijk. Josefin was de avond ervoor al teruggekomen op de campus en kwam me halen vanaf het station in Tarrytown en ik ging met haar mee naar de nagelstudio. We hebben lekker weer bijgekletst. Nu klaarstomen voor New Year's Eve, laat de bal maar droppen!

  • 09 Januari 2016 - 14:46

    Ina Bakker:

    Meid wat fijn dat je zo genoten hebt van de quality time met papa en Aron. Bedankt voor het mooie verslag. Je programma strak gepland in de kerstweek. Weer dat papa en Aron het erg gezellig vonden bij jou.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Jamilla

Actief sinds 06 Okt. 2015
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 10528

Voorgaande reizen:

13 September 2015 - 14 Februari 2016

NYC!

Landen bezocht: