#19 Reunited - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jamilla Woltman - WaarBenJij.nu #19 Reunited - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Jamilla Woltman - WaarBenJij.nu

#19 Reunited

Door: Jamilla

Blijf op de hoogte en volg Jamilla

26 Januari 2016 | Verenigde Staten, New York

Een week waar ik al heel heel lang op aan het wachten was brak eindelijk aan: M'n lieve vriendinnetje Roos kwam mij opzoeken in NY!! Maandag heb ik al mijn spulletjes gepakt en was het wachten opdat het dinsdag zou worden. Na het ontbijt nam ik de trein naar ons tijdelijke appartementje in Manhattan en vervolgens op naar JFK om d'r dan eindelijk op te halen (natuurlijk met donuts). Lichtelijke paniek nog in de subway omdat deze niet echt meewerkte en Roos d'r piloot die dacht laat ik er eens enorme vaart achter zetten. Ze was gewoon een uur eerder, heb hem wel een beetje geknepen.. Niks aan de hand, ik was gewoon op tijd. Daar was ze dan, zo leuk!! Ik kan het niet zo goed beschrijven, maar als je mensen zo lang niet ziet en ze dan ineens naar je toe komen voelt dat fantastisch. Op weg naar ons huisje kletste we even flink bij en was ik weer wat meer up to date. 'S avonds gingen we maar gelijk naar Times Square voor het ultieme New York-gevoel. Daarna ook maar even Bryant Park, Grand Central en een stukje 5th om het eerste plaatje compleet te maken.

Woensdag was onze eerste volle dag: Financial District en het Statue of Liberty. Onze eerste stop was het 911 memorial, blijft altijd maar weer indrukwekkend. Vervolgens naar de Trinity Church, waar Wall street begint. De New York Stoch Exchange, Federal hall en reserve building. Dan natuurlijk naar de Charging Bull om even met z'n ballen op de foto te gaan. Roos kreeg net daarvoor een appje dat ze met de ballen op de foto moest en was een beetje verbaasd.. Toen ik zei dat we dat inderdaad gingen doen dacht ze echt: die is gek haha. Tot het moment dat alle andere toeristen het ook deden. Daarna wilde ik graag naar Stone Street, een straat vol kroegen. Konden we natuurlijk niet vinden, nouja Stone Street vonden wel wel maar daar was helemaal niks. Toen maar gaan lunchen bij Le Pain Quotidien. Vervolgens gingen we richting de ferry om de boot te nemen langs het vrijheidsbeeld. En ja hoor, liepen we ineens door de 'goeie' Stone Street, leuk hoor.. Op de boot naar het vrijheidsbeeld moesten we binnen zitten, helaas was er geen buitendek. Het uitzicht was dan weer wel prachtig. De boot terug had wel een buitendek waardoor we nog even wat mooie foto's konden nemen. Heerlijk zo'n boottochtje.

Donderdag stond Brooklyn op het programma, beginnend bij de Brooklyn Bridge natuurlijk. Daarna naar het park gelopen voor weer zo'n prachtig uitzicht op de skyline van Manhattan. Toen naar de wijk Dumbo waar we nog even een fotootje hebben gemaakt met de Manhattan Bridge op de achtergrond. Onze vingertjes werden wat koud dus besloten we voor koffie te gaan, met wat lekkers natuurlijk. Koffie, Thee en allebei een Whoopie. Het klonk leuk en zag er uit als een soort macaron met cream cheese ertussen, smaakte heerlijk. Omdat we het nieuws kregen dat er een sneeuwstorm zou komen, kwam mijn kamergenootje mijn winterjas brengen (wel zo handig). Dus moesten we weer even naar de andere kant van het water. Aangezien we wat te vroeg waren gingen we naar de Public Library. Helaas was het bibliotheek gedeelte gesloten voor een enorme renovatie.. Nadat ik mijn warme winterjasje aan had gingen we weer terug naar Brooklyn voor een tour in de Brooklyn Brewery. We hadden geluk want het was een lastminute tour dus waren er maar een stuk of 10 mensen. We hebben biertjes geproefd en vooral geleerd hoe je hun bier het beste kunt drinken en natuurlijk het hele proces van bier brouwen gezien. Na de tour nog even wat biertjes gedronken en vervolgens met drie anderen van de tour naar de Federal Bar gegaan om een hapje te eten. Er was van alles wat op tafel en Roos en ik namen een lekker cocktailtje, genoeg bier gehad haha. Het was ontzettend gezellig en omdat de klassieke rolverdeling hier nog wel bestaat gingen Roos en ik vrij uit (dan nog maar een cocktail haha). Mazzeltje.

Het was vrijdag, en volgens de Piet Paulusma's op deze wereld kwam er aan het eind van de avond een sneeuwstorm aan die tot en met zaterdagnacht zou gaan duren. Aangezien de lucht strak blauw was geloofden wij het nog niet zo. Op naar de Empire State, waar Roos even lekker de toerist ging uithangen met d'r I'love'NY souvenirs. Door naar Rockefeller center, Radio city en de NBC studios. Daarna naar de St. Patrick's Cathedral op 5th avenue, we besloten om binnen even een kijkje te nemen. Perfecte timing want er was net een dienst bezig. De kerk was prachtig van binnen, heel indrukwekkend ook. Daarna verder gelopen over 5th avenue langs alle winkels en toen maar bij onze vriend Trump een Starbucks gaan drinken. Eenmaal opgewarmd verder naar de Apple Store en het Plaza Hotel op de hoek van 5th en Central Park. Daarna naar het National Museum of American History gegaan om onze dierenvrienden en onze overgrootouders te zien. Omdat we graag een Broadway show wilde bijwonen, probeerden we de 'lotery' bij Wicked. Als je wordt uitgekozen betaal je maar 30 dollar voor een ticket en heb je hele goede plaatsen. Geluk is niet onze tweede naam dus wonnen we dan ook niet. En door. 'S avonds moest ook Roos eraan geloven want we gingen naar mijn favoriete restaurant, 5Napkins, voor zo'n overheerlijke burger. We moesten even wachten, dan maar een Gingerbeer aan de bar. De burgers gingen er prima in. Met een volle buik gingen we dan maar naar huis om de 'sneeuw' voor te zijn. En omdat iedereen in NL, behalve wij hier, in de stress was voor ons hebben we maar even wat water en eten gehaald voor het geval dat. Filmavondje op vrijdagavond met een lekker Lindemansje, prima voor mij hoor. Na een ontelbaar aantal pogingen uit het raam kijken om sneeuw te spotten, zijn we maar gaan slapen. Geen sneeuw, potverdrie.

Het was zaterdagochtend en ja hoor, alles was wit. Letterlijk. Hup ontbijten en naar buiten. Dit moeten we op Times Square gaan bekijken. We hadden ook besloten om Rush-hour tickets te scoren voor de Broadway musical 'Finding Neverland'. Dat betekend dat je om 10am in de rij moet staan om voor diezelfde dag tickets te scoren voor 37 dollar, met weer hele goede plaatsen. Zo gezegd zo gedaan. Tickets in de pocket, foto's van een wit Times Square in de pocket, dus op naar de High Line. We dachten even een mooi uitzicht over de straten van NY te krijgen bedolven onder de sneeuw. Nee, natuurlijk niet. Dit park is met sneeuw gesloten, duhh. Voor niks waren we daar helemaal heen gegaan. We hebben wel gelachen want er waren niet veel mensen daar nog geweest, dus moesten we onszelf maar een weg banen door de sneeuw. Ook probeerden we nog sneeuwballen te gooien, plakt de sneeuw niet. He. Volgende stop was de Chelsea Market, lekker warm en droog binnen. Het is een soort food hall, het rook dus enorm lekker daarbinnen. We konden niet eten want ik had bedacht om erna naar de Magnolia Bakery in Soho te gaan (ja die waar Carry Bradshaw altijd haar snuisterijtjes haalde). En weer koffie, thee en beide een stuk zalige cheesecake. Men wat blijft dit lekker zeg. Omdat het huisje van Carry Bradshaw uit Sex and the City heel dicht bij de bakery is, zijn we daar heen gelopen. Een ontzettend leuk straatje en vooral met deze enorme hoeveelheid sneeuw, helemaal prachtig. We liepen maar midden op straat aangezien dat wat makkelijker liep, tot we achter ons een enorme sneeuwschuiver zagen aankomen. In tegenstelling tot elke automobilist hier toeterde deze dan juist weer niet, toen maar snel gevlucht naar een opening in de sneeuw om op de stoep te komen. Oh oh, gevaarlijke taferelen. Weer op naar het Theater voor onze Broadway show, eenmaal daar was alles gecanceld vanwege het weer. Pff, een beetje sneeuw? Man man. Naar de MacDonalds gegaan om wat op te warmen en een plan C te bedenken. We lazen het ene artikel na het andere over de sneeuwstorm en kregen ook te horen dat alles ging sluiten. Auto's van de wegen, Broadway shows waren gecanceld en restaurants en winkels moesten sluiten. Dus ja wat moet je dan in NY? Op naar huis dan maar. Eerst nog even gestopt bij de supermarkt om eten te halen voor 's avonds, pasta met verse Zalmfilet en avocado. Niet slecht. Dan maar met een thee en wijn weer een filmavond. Merci Jonas.

Zondagochtend moest en zou ik sneeuwengelen maken. Uit bed, jas aan, schoenen aan en op naar het park dichtbij ons appartement. Het sneeuwen was gestopt maar de auto's zaten er al van top tot teen onder. Dikke pech als je auto vanaf zaterdag geparkeerd stond. We doken in de sneeuw en maakte twee perfecte sneeuwengelen naast elkaar. Missie volbracht. Snel terug en douchen. Onze eerste stop was Central Park, die moet je zien in de sneeuw natuurlijk. Iedereen was aan het sleeën of aan het langlaufen. Toen op naar de Roosevelt tram, hiermee ga ja naar het Roosevelt Island en heb je weer zo'n adembenemend uitzicht over Manhattan. Daarna snel door naar het Theater van Finding Neverland om onze tickets om te ruilen voor de middagshow. Gelukt. We hadden nog iets van anderhalf uur voordat de show begon, dus gingen we lunchen. En wel met Shake Shack! Beide een 'Shroomburger', een burger gemaakt van Portobello met kaas. Het is een soort fastfood restaurant, maar dan echt lekker. Tijdens de Finding Neverland show hadden we enorme mazzel, dezelfde stoelen als we die dag ervoor zouden hebben. Tweede rij, exact in het midden. Er zat niet eens iemand voor ons. De show was geweldig, echt ook weer een aanrader. Na de show wachtte Fanny ons op om met z'n drietjes uiteten te gaan in Little Italy. Ik wilde Roos ook Chinatown laten zien, maar daar aangekomen was alles eigenlijk al dicht. Maargoed, het eten bij het Italiaanse restaurantje was zalig. Vanwege de burgers hadden we amper trek dus besloten we een pizza met z'n drieën te delen en wat bruschetta te nemen. Smaakte ons prima. Na het eten lekker weer op naar huis. Hier namen we het laatste beetje Lindemans en aten we de mini-cupcakes die we hadden gekocht in Soho. Weer een heerlijke dag.

Als echte studenten gingen we op maandagochtend naar Colombia University, men wat een gebouwen. Ja hier zagen wij onszelf ook wel zitten, zeker geen straf om verslagen te typen met zo'n uitzicht. Toen door naar de High Line, jaja dit keer was deze wel open (althans gedeeltelijk). We liepen tot zover we konden en namen toen de subway naar Washington Square park. Om op te warmen eerst maar weer zo'n zalig Chai Tea Latte. Vervolgens door het park gelopen naar Union Square park en Madison Square park. Omdat er toch markt was bij Union Square, kochten we beide een bekertje warme appel cider (smaakt als heerlijke warme appelmoes, perfect). Na alle parken gingen we door naar de 'Love' en 'Hope' signs. Een beetje teleurgesteld waren we wel, want voor een foto hadden ze totaal geen mooi plekje gekregen. Gaat om het idee, dan toch maar een foto. Toen weer de subway genomen all the way down, om the eten bij NishNush (Israelisch). Hier was ik al eens geweest. We namen beide de falafel trio omdat die gewoon zo verdomd lekker is. Als grote van van eigengemaakte Baklava moest en zou ik het hebben, ookal zat ik bommetje vol. We telden ons kleingeld, want alleen met genoeg kleingeld was het verantwoord haha (dames). We hadden genoeg voor precies 1, en toch heb ik gedeeld met Roos. Omdat we beide maar bleven denken aan de baklava, hebben we er toch nog stiekem twee extra gekocht om mee te nemen. Om nog even te proosten op Roos d'r laatste avondje gingen we naar de Rooftop-bar op 5th, waar je uitkijkt op de Empire State. Cheers.

Dinsdag, alweer het laatste dagje samen. Jammer dat dat altijd zo snel gaat.. We gingen naar een echte Amerikaanse toko waar we beide het meest typische Amerikaanse ontbijt bestelden. Tot onze verbazing smaakte het ons nog goed ook. Varkens. Ons plan was om de laatste dag lekker door Central Park te lopen en finally schaatsen. Dat stond al heel heel lang boven aan m'n to do lijstje. We kozen de Wollman Rink in Central Park met alle skyscrapers in de achtergrond. Dat schaatsen kostte ons toch net iets meer moeite dan verwacht, oi oi. Na alle inspanningen maar weer lekker een laatste Starbucks opgezocht en weer op naar huis. Even opfrissen en op naar het vliegveld. Nog even een drankje gedronken en toen moest ze toch echt door de gate. Heb echt een fantastische week gehad en ben ontzettend blij dat ze er was. Tot over twee weekjes alweer, can't wait!!!! Loveeeeee.